Willemsen & Partners
Inleiding
 
Er kondigt zich een nieuw fenomeen aan in de accountancy:
Specifieke aandacht voor meer commercie voor en door de accountant!

• Ondernemer is steeds meer kostenbewust, minder advies uren worden ingewonnen
• Big-Four heeft meer focus op mkb-klanten
• Jaarrekening wordt gedigitaliseerd en kan dus goedkoper voor de klant
• Lokale administratiekantoren bieden 'zelfde diensten' goedkoper aan
• Marges accountant worden beduidend minder
• Weinig expansiekennis accountant

Financiële dienstverlening kenmerkt zich al geruime tijd door onderscheid in marketing en communicatie.
Diensten groeien naar elkaar toe, verschil in aanbieders vervaagt.
Het gaat in de komende jaren om onderscheid in marketing en communicatie.
Dit onderscheid leidt, leert de ervaring, tot distributie.

Datzelfde fenomeen gaat zich voordoen in de zakelijke dienstverlening.
Marketing en communicatie worden key-begrippen, daardoor ontstaat schaalgrootte en deze schaalgrootte draagt zorg voor efficiency/effectiviteit en daardoor worden kostenverlagingen en verhoging van winstgevendheid gerealiseerd.